Zakup nowego zawieszenia typu coilover można potraktować jak prawdziwe wydarzenie. Emocje, kiedy przyjedzie kurier, kiedy można otworzyć pudełko i wyciągnąć świeże komponenty... i przystąpić do montażu. Zawieszenie jest kluczowym elementem samochodu. Jego prawidłowy montaż to kwestia komfortu użytkowania, niezawodnej pracy i przede wszystkim bezpieczeństwa. Chcemy pokazać Wam krok po kroku, jak powinien przebiegać montaż MTSGWBM11 w BMW E30.
Podstawą są oczywiście odpowiednie warunki do pracy. Najlepszą opcją będzie stabilny podnośnik samochodowy. Warto przygotować sobie niezbędne narzędzia - klucze nasadowe 17 i 19mm; klucze imbusowe 5/6mm z przedłużką, klucze płaskie 14, 17,18,19mm; klucze oczkowe 12/14mm oraz grzechotki z nasadkami 13 i 22mm.
Gdy samochód stoi już na podnośniku, przed jego podniesieniem należy poluzować górne mocowania amortyzatorów kluczami 13 i 19mm. Na tym etapie warto również odkręcić koła za pomocą klucza 17mm. Następnie można przystąpić do podnoszenia samochodu i całkowitego odkręcenia kół.
W E30 czeka na podnośniku na nowe zawieszenie typu coilover
Przed odkręceniem wahacza wleczonego piasty i zacisku hamulcowego warto spryskać je olejem smarującym, co zmniejszy ryzyko uszkodzenia śruby. Po odkręceniu wahacza kluczem 19mm i zdjęciu tarczy hamulcowej kluczem imbusowym 6mm, można przystąpić do ostatecznego odkręcenia górnych śrub mocujących. Należy przytrzymać kolumnę, aby nie wypadła po odkręceniu ostatniej nakrętki. Wyciągniętą z samochodu kolumnę należy zdemontować dopiero po zabezpieczeniu sprężyn opaskami zaciskowymi.
Pozbawiony zbędnych elementów element należy oczyścić w miejscu, gdzie amortyzator wchodzi w wahacz wleczony. Będzie to miejsce cięcia, które należy wykonać zgodnie z instrukcją montażu dołączoną do zestawu. Pozostały po cięciu fragment należy dokładnie oczyścić ze starej farby, a ostre powierzchnie powstałe w wyniku cięcia zeszlifować. Następnie w to miejsce należy umieścić wspornik GWBR08 i zespawać go z wahaczem. Zalecane jest wykonanie świeżego spawu w celu zabezpieczenia przed korozją.
Kolumna przednia GWBM11 dostarczana jest w postaci kompletnej, ze sprężyną główną GWFE96 produkcji Eibach, sprężyną pomocniczą GWHE02 oraz płytą pochyłą MTSTP01. Tak przygotowaną kolumnę należy przykręcić do wspornika GWBR08 uprzednio zintegrowanego z wahaczem wleczonym, uprzednio pokrywając powierzchnię gwintowaną suchym smarem teflonowym z dodatkiem PTFE.
Cały rozpór można zamontować w samochodzie pamiętając, że ostateczne dokręcenie górnych śrub mocujących następuje dopiero po postawieniu samochodu na koła. Przed ponownym montażem hamulców zalecane jest oczyszczenie powierzchni piasty z osadów metalicznych. Po wykonaniu tych czynności można przystąpić do ostatecznego dokręcenia amortyzatora we wsporniku. Przeciwnakrętkę dokręcamy kluczem MTSKL06 dołączonym do zestawu. Jest to jedna z dwóch możliwości regulacji wysokości samochodu. Główną jest gwintowana powierzchnia amortyzatora, na której wysokość samochodu reguluje się za pomocą grzędy sprężynowej hexaCOIL.
Gdy zawieszenie przedniej osi jest już złożone, można przejść do montażu tylnej. W konstrukcji tylnego zawieszenia BMW E30 sprężyna i amortyzator są oddzielnymi elementami. Za pomocą klucza 13mm odkręcamy górne mocowanie standardowego amortyzatora, a następnie nakładamy go na amortyzator MTS Technik MTSBM002R. Jeżeli górne mocowanie wykazuje ślady zużycia, należy zakupić nowe, aby każdy element zawieszenia działał bez zastrzeżeń.
Przy wymianie sprężyny na odpowiednik MTS Technik należy koniecznie odłożyć fabryczny gumowy uchwyt sprężyny i umieścić go w tylnym wahaczu samochodu. W dotychczasowym miejscu uchwytu należy umieścić regulator wysokości GWBM10HA, który jednocześnie utrzyma sprężynę na miejscu i umożliwi regulację wysokości samochodu.