VW Transporter to samochód o koncepcji użytkowej. Charakteryzuje się jednak mnogością wersji, w tym wygodnym Multivanem. Ten typ samochodu już teraz stanowi ciekawą bazę do obniżania. Dzięki naszemu najnowszemu zestawowi nie tylko pozwolimy Wam przybliżyć auto do ziemi. Chcemy Wam również pokazać jak powinno się go montować.
Narzędzia i podnośnik
Multivan jest bardzo ciężkim samochodem. Dlatego ważne jest, aby cały montaż odbywał się na solidnym podnośniku zapewniającym bezpieczny przebieg pracy. Przed przystąpieniem do wymiany warto przygotować wszystkie niezbędne narzędzia.
Narzędzia
Zestaw narzędzi przydatnych podczas wymiany zawieszenia w VW Multivan
Wymiana zawieszenia - oś przednia
Cały proces należy rozpocząć od poluzowania śrub kół. W odróżnieniu od większości samochodów, występujące tu śruby są większe i wymagają użycia nasadki 19. Gdy śruby są już poluzowane, samochód można podnieść na podnośniku. Po zdjęciu kół zalecamy spryskanie wszystkich śrub, które będą odkręcane środkiem penetrującym.
Demontaż przedniej rozpórki McPhersona rozpoczynamy od odkręcenia górnych mocowań, swaybara, wahaczy, piasty i odczepienia przewodów. Odkręconą rozpórkę można wyciągnąć z samochodu.
Amortyzator coilover MTS Technik dostarczany jest z osłoną przeciwpyłową i odbojnikiem. Jedynym elementem koniecznym do przeniesienia ze standardowego amortyzatora jest górne mocowanie. Aby mieć pewność, że zawieszenie działa poprawnie, warto wymienić ten element na nowy.
Po przykręceniu kolumny gwintowanej MTS Technik, można przystąpić do jej montażu w samochodzie. Należy zacząć od złapania jej górnych mocowań. Tu może przydać się pomoc drugiej osoby. Następnie przykręcamy pozostałe elementy w kolejności analogicznej do demontażu standardowego amortyzatora.
Dzięki nakrętce hexaCOIL regulacja wysokości przedniego zawieszenia jest znacznie łatwiejsza niż przy użyciu zwykłych nakrętek. Po ustawieniu wysokości należy jedynie dokręcić śrubę kluczem imbusowym.
Po zmontowaniu zawieszenia przedniej osi, można przystąpić do montażu tylnej. Tylny amortyzator jest przymocowany do samochodu na dwóch śrubach. Sprężynę należy wyciągnąć z gniazda, usuwając również gumowe mocowanie.
Gumę należy zastąpić regulatorem wysokości MTS Technik. Sprężyna będzie teraz na niej leżeć.
Po założeniu sprężyny i ustawieniu wysokości, można przystąpić do przykręcenia tylnego amortyzatora MTS Technik. Na koniec pozostaje już tylko przykręcenie zespołu wahacza i koła. Po opuszczeniu samochodu na ziemię konieczne jest dokręcenie kół kluczem dynamometrycznym.
Cały proces montażu zawieszenia typu coilover wydaje się być czynnością łatwą. Warto jednak pamiętać o kilku ważnych elementach, tak aby efekt końcowy był nie tylko spektakularny, ale i bezpieczny. Firma Conek foto nakręciła filmik z całego procesu, aby ułatwić montaż przyszłym użytkownikom.