Awarie połączeń śrubowych mogą wystąpić na wiele sposobów, zarówno z powodu niewłaściwej konserwacji, montażu, jak i materiałów.
W tym wpisie na blogu przyjrzymy się kilku przykładom awarii śrub i sposobom ich usunięcia.
Uszkodzenie śruby mocującej silnik M24
Magazyn Fastener Technology opisał tę koncepcję kilka lat temu.
W tym przypadku, śruba M24 klasy własności 8.8 została użyta do zamocowania mocowania silnika do podwozia autobusu. Po pewnym czasie eksploatacji autobusu śruby zaczęły się luzować, a w niektórych przypadkach uległy uszkodzeniu.
Aby zapobiec problemowi poluzowania, technicy zastosowali zawleczkę, która przechodziła przez gwint śruby tuż pod nakrętką z wkładką nylonową, aby zapobiec odkręceniu się nakrętki. Jednak ta metoda okazała się tylko w pewnym stopniu skuteczna; nakrętki nadal się odkręcały, co prowadziło do przypadków, w których zawleczka była całkowicie zerwana.
Dochodzenie wykazało, że moment obrotowy określony w fazie projektowania autobusu był trudny do osiągnięcia podczas produkcji i serwisowania ze względu na ograniczenia przestrzenne i brak odpowiedniego wyposażenia. Podany moment obrotowy wynosił 660 Nm lub 487 lb-ft, ale faktycznie osiągnięty moment obrotowy był bliższy 295 lb-ft.
Aby rozwiązać problem, załoga autobusu zastosowała śrubę o mniejszym rozmiarze i większej wytrzymałości.
Uszkodzenie śruby M12 przez fretting
Bolt Science, niezależna organizacja inżynierska z Anglii, omówiła ten przykład na swojej stronie internetowej. Do awarii doszło z powodu problemu projektowego w pojeździe użytkowym. Śruby mocowały belkę poprzeczną, która przenosiła obciążenia z zawieszenia pojazdu na główne profile ceowników wzdłużnych. Gwinty śrub były pokryte klejem anaerobowym, który miał zapobiegać obracaniu się nakrętki.
Integralność konstrukcyjna projektu zależała od tego, czy obciążenia zawieszenia nie przekroczyły przyczepności ciernej zapewnianej przez śruby. W wyniku połączenia strat związanych z osadzeniem i nieodpowiedniego napięcia wstępnego śrub nie można było utrzymać przyczepności ciernej i nastąpiło przemieszczenie poprzecznicy względem ramy głównej. Spowodowało to fretting trzonów śrub oraz uszkodzenie nakrętek i łbów śrub.
Problem ten rozwiązano, zapewniając płaskie powierzchnie mocowania, określając odpowiednią kolejność dokręcania i zwiększając klasę wytrzymałości śrub z 8,8 do 10,9.
Uszkodzenie szpilki do kół
Według Bolt Science awaria szpilki do kół jest stosunkowo częstym problemem w pojazdach, często wynikającym raczej ze zmęczenia niż z nadmiernego dokręcenia.
Bolt Science koncentruje się na tym zjawisku w odniesieniu do pojazdów użytkowych i zauważa dyskusję na temat tego, czy jest to problem konstrukcyjny, czy też wynikający z braku konserwacji.
"Złe praktyki konserwacyjne z pewnością odegrały rolę w wielu awariach, ale producenci nalegający na częste kontrole momentu obrotowego wskazują, że konstrukcja połączeń w wielu zespołach kół jest marginalna" - piszą. "Nieodłączna zmiana napięcia wstępnego śruby dwustronnej w wyniku dokręcania momentem obrotowym może spowodować, że siły działające na niektóre zespoły kół przekroczą możliwości śruby dwustronnej do przeciwstawienia się im".
Wybierz Maxpro dla swojego następnego projektu połączeń śrubowych
Częścią unikania awarii połączeń śrubowych jest posiadanie odpowiedniego narzędzia do pracy. Przez ponad 20 lat Maxpro pomagało klientom z branży energetycznej, budowlanej, produkcyjnej i innych, niezależnie od tego, czy potrzebowali oni wypożyczyć lub zakupić narzędzia dynamometryczne, czy też zlecić kalibrację przyrządów.
Skontaktuj się z nami już dziś, a pomożemy Ci uniknąć awarii połączeń śrubowych podczas kolejnego zadania.